Friday 26 January 2018

HIDAYAH MILIK ALLAH

Bismillahirahmanirrahim. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Alhamdulillah kita masih diberikan kesempatan untuk bernafas di bumi Allah ini. Pada hari ini tajuk yang akan saya bahaskan adalah Hidayah milik Allah.




Hidayah adalah suatu perkara yang amat terindah bagi seorang manusia yang dapat merasainya. Ini kerana hidayah bukannya boleh didapati dikedai atau dimana-mana sahaja. Tetapi hidayah datangnya dari Allah yang mampu memberikan ketenangan dan kebaikkan kepada diri seseorang individu itu. Pernahkah anda terfikir bahawa anda tidak pernah mendapat hidayah? Saya pernah terbaca atau menonton video-video ataupun laman sosial tentang wanita Islam yang tidak memakai tudung kerana belum mendapat hidayah.

Hidayah tidak akan datang jika kita tidak berusaha. Kita perlu meminta kepadaNya, berusaha untuk mendapatkan hidayah dengan sebaik mungkin.Pernahkah terlintas difikiran anda sedang anda melakukan dosa dan tidak bertaubat tiba-tiba anda meninggal? Adakah anda terasa anda layak untuk masuk ke syurga Allah? Atau neraka sememangnya adalah pilihan anda untuk kekal selamanya? Ini adalah ingatan untuk diri saya sendiri serta anda sebagai pembaca.

Allah membuka pintu taubat seluas-luasnya. Kita sebagai hamba yang harus memilih adakah kita masih ingin berada seperti keadaan sekarang atau jauh lebih baik dari sekarang. Kita yang menentukannya. Firman Allah dalam surah Al - Qashash:56

"Sesungguhnya kamu tidak akan mendapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah yang memberi petunjuk kepada hamba yang dikehendakiNya, dan Allah yang lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk."

Demikianlah Firman Allah yang menerangkan bahawa kita yang seharusnya mencari hidayah Allah bukannya kita menunggu sahaja.







1 comment:

Kolej Matrikulasi Pulau Pinang

Kolej Matrikulasi Pulau Pinang  Assalammualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca. Alhamdullilah pada hari ini saya ingin me...